Over Col de Somport Spanje in

santiago

Vandaag door de beekdalen gewandeld met kleine dorpjes maar grote eucalyptus bossen. Het is een lust om daar door te wandelen zo,n heerlijke reuk dat je het zweet van de pelgrims niet eens meer ruikt. De afgevallen bladeren die giftig zijn voor insecten en het bodemleven doden alles rond de bomen. Behalve eucalyptussen leeft er dan ook niets in deze bossen geen varens, orchideeen, vogels of muizen. Een eucalyptusbos ziet er dan ook doods uit. (zie foto) En volgens mij vervellen de stammen ook ieder seizoen want die hangen er met flarden aan. Ik heb vandaag een flinke wandeling gemaakt van bijna 40 km. en ik kijk vanuit mijn bed al op santiago . Morgen om 8.00 u ben ik er al en heb dan heel de dag de tijd om daar eens alles rustig te bekijken . Eerst was het de bedoeling om 10 km voor santiago te stoppen in villamaior, maar daar was ik al zo vroeg en besloot om er maar 1,5 uur aan te plakken. En zo kwam ik op 4 km. van santiago terecht in monte de gozo. In dit oud dorpje hebben ze ter ere van het bezoek van de Paus in 1989 een reusachtig complex gebouwd omde bezoekers onder te brengen .In totaal 30 hallen van 200 bedden. De auberge voor de pelgrims is in hal 29 ,en daarom kreeg ik kamer 29-12 toegewezen. elke kamer had 8 bedden en ik had de pech dat er op mijn kamer vier heftige snurkers bij waren. maar geen probleem oordoppen in en s,morgens kon ik uit slapen.Verder worden de andere hallen gebruikt om dagjes mensen onder te brengen. Er kwamen dan ook laat in de middag volop bussen aanrijden vanuit het 4 km verderop gelegen santiago. Op monte de gozo (berg van de vreugde) staat ook een monument voor de pelgrims ,die vanaf deze kleine heuvel voor het eerst de torens van de kathedraal kunnen waarnemen. Vanmorgen al vroeg in santiago waar ik een auberge heb gevonden op 150 m van de kathedraal. Het kost wel wat ,maar dan woon je ook 1e rang.En dan toevallig ook nog aan de route naar muxia-finisterre,voor morgen weer makkelijk. Ik heb hier vandaag al ook weer veel mensen ontmoet die ik de laatste paar weken ook regelmatig zag. De meeste maken dan ook wel iedere dag ongeveer de zelfde afstand wat neerkomt op 7 a 8 uur wandelen. Vanmiddag na de mis van 12 uur waar ik ook het grote wierrooksvat heb zien zwieren even buiten voor de webcan van santiago mijn eigen thuis laten zien. Ik heb nog een kleine week te wandelen en hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen . gr: harrie

Ans en Henk de Laat

Met veel belangstelling hebben we je verhalen gelezen en foto's bewonderd. Wij zien veel dingen van herkenning. Volgens ons is het aardig druk geworden op de Camino t.o.v. 2004 toen wij er op de fiets waren.
Als je het bij een volgende tocht wat rustiger wilt hebben is de Zilverroute van Sevilla naar Santiago wellicht een aanrader.
Wij wensen je een goede aankomst en thuisreis.
groeten
Ans en Henk

Els Pijnenburg den Otter.

Hoi Harrie,
met vlagen heb ik je reisverslag gevolgd,
de verhalen en foto's zijn prachtig.
Het was leuk om te lezen van de twee Otters en de vergelijking met ome Rien, als levensgenieter, das toch kei leuk. Nog een fijne tocht de laatste kilometers,
en voor morgen heel veel plezier toegewenst.

Groeten Els.

Corné en Marcia Verspaandonk

Harrie bedankt voor je prachtige verhalen en de mooie foto's waarvan wij hier hebben kunnen meegenieten.
Wij wensen je een goede aankomst in Santiago en straks een goede terugreis naar Diessen.

Reny Smulders

Ha Harrie, ook wij hebben genoten van je verhalen en je foto's, geniet morgen van je aankomst, en we horen beslist t.z.t. meer van deze geweldige tocht van je.
In sept. is tante Cis immers jarig en zullen we je wel zien.
Heel veel plezier morgen en kom goed thuis.
groeten Dré en Reny Smulders.

Els en Piet

We genieten van jouw verhalen en foto's. Leuk dat je zoveel verteld hebt over de camino en wat je er allemaal tegen kwam. Het valt ons op dat je zo'n oog voor de natuur hebt. Morgen Santiago binnen, geniet ervan en succes verder met de wandeling naar Cap Finisterre.

liesbeth

Super Harrie, Ook wij hebben van je verhalen en foto`s kunnen genieten. Het was leuk om je zo een beetje te volgen. Heel veel succes morgen met de laatste kilometers en geniet van de aankomst in Santiago. Groetjes en tot in Diessen.

Jan en Liesbeth

René en Mieke

Harrie, ook wij hebben genoten van je mooie verhalen en foto's. Aan je verhalen hebben wij gemerkt dat je weer echt genoten hebt van deze tocht. Geniet van de aankomst in Santiago en pak er maar een lekker pilske op.
Harrie, tot in Diessen.

René en Mieke

fvdhouut

neem maar een frisse duik onnderweg of in finisterre en je zult als mens herboren worden,ga je ook nog ,,,muxia,ook daar kun je nog een initiale ontvangen,nog enkele dagen en het zit e weer op voor ons bejide,sucses en loop ze.bon jiorno in litalia

Rien en Nelly.

Ha Harrie,
Je hebt je wandeltocht maar weer mooi volbracht.
Super en kei goed van je vinden wij.
Proficiat met jullie Harm al weer 38 jaar.
En bedankt voor je leuke verhalen en foto`s we hebben het met plezier gelezen en bekeken. Groetjes.

Ans en Piet

Hoi Harrie
Nog enkele dagen en je hebt je doel zonder problemen gehaald. Misschien kun je bij dat vrouwtje wel soep krijgen voor je maaltijd, ze had zoveel soepgroente. De gladiolen staan nog niet in bloei, maar dat komt wel goed. Nog een goede voortzetting en bedankt voor je mooie verslagen.Goede reis naar huis. Groetjes Ans en Piet

kees&berdy

HARRIE,
Nog 100 km.?? en dan de kleeren in de zee ???????

Bedankt voor de mooie verhalen en foto's en een goede reis terug naar Diessen

kees schoenmakers

Hoi Harrie,
Proficiat met het bereiken van het einddoel en nu nog even naar Finistere. Bedankt voor de leuke verhalen en foto's. Het was heel leuk je te kunnen volgen.
En nog een goede terugreis naar Diessen.

Kees en Trees Schoenmakers

Jan en Joke

Hoi Harrie, nu we terug zijn van onze vakantie hebben we al je prachtige verhalen gelezen en je mooie foto's met uitleg bekeken. Geweldig dat je iedereen op deze manier mee laat reizen. Goede verhalen met diverse wetenswaardigheden.
Proficiat dat je bent aangekomen in Santiago. Ook veel waardering hebben we dat je, volgens ons, weinig of misschien geen kwetsuren hebt opgelopen. Een mooi resultaat.
Nog veel succes met de afsluitende week.

Jam en Joke

Kees en Cis

Harrie, proficiat met het bereiken van jouw doel:Santiago. Fijn dat wij mee hebben mogen genieten van jouw reis, door je verhalen en foto's. We zien je volgende week waarschijnlijk weer in Diessen. Goede reis naar huis.
ps. de bloem die jij niet kende staat bij ons op de stoep, het is een zgn. kwart over acht bloem (de echte naam weet ik ook niet, Kees wel, maar die is niet bij de hand). De gele bloemen gaan 's avonds precies om kwart over acht open. Kom maar eens kijken als je weer thuis bent.
groetjes Kees en Cis

Gonnie en Gust.

Harrie fijn dat je zonder blesures je doel weer bereikt hebt. Zorg ervoor dat je ook weer goed in Diessen aankomt. Dit met weer een schat van ervaringen rijker Tot ziens in Diessen.