Over Col de Somport Spanje in

Padornelo

Gisteren van de tempeliersstad Ponferrada richting Villafranca del bierzo, ook wel klein santiago genoemd om dat heel de stad gericht is op de pelgrims.Ponferrada is vooral bekent om zijn mijnen. Er werden vroeger de grootste goudmijnen van het imperium Romanum geexploiteerd. S,morgens bij vertrek eerst de middeleeuwse brug over en de langs de burcht gebouwd in de tijd dat de tempeliers daar waren gevestigd. Dit is een van de best bewaard kastelen uit spanje .En nog een middeleeuws hospitaal. Verder was het naar villafranca del bierzo een licht glooiend landschap met veel wijngaarden.Na villafranca komt eerst de camino duro(zware weg )omdat de stijging stijl en inspannened is, maar wel wonderbaarlijk mooi, en komt uit in trabadelo waar ik overnacht heb.Vandaar begint de beklimming van de Cebreiro. Vanmorgen eerst uitgeslapen,en om 7 uur was ik aan het wandelen dat betekent dat je dan als laatste de herberg verlaat.Ik lag met 3 spanjaarden op een kamer en die begonnen om 5 uur al te rommelen.Voor je echt aan de beklimming begint kom je eerst door 3 kleine dorpjes die veel vervallen huizen hebben . Ze zijn deze steeds meer aan het restaureren ten behoeve van de camino veelal een bar winkel of auberge, wat volgens mij een goede kostwinning is want het is er heel druk met pelgrims. Er zijn ook veel meer auberges dan in het boekje staan .In ruiltelan begint dan de echte beklimming en krijgen we ook weer de mooie rotspaden. waar je dan af en toe weer een mountainbiker ziet sukkelen. Bij de beklimming van de cebreiro is het volop genieten van de prachtige uitzichten. Even daarna komen we dan in de eerste plaats van galicie Ocebreiro. Hier spreken ze geen Castellano (spaans ) maar Galicisch een taal die verwant is aan het portugees. Ook zien we hier de eerste Pallozas huizen van hardsteen met rieten dak dat tot bijna de grond doorloopt. Ocebreiro is ook erg toeristisch en daarom besloot ik om maar wat door te lopen , ik had vandaag erg goede benen en moest dan ook nog over de Monte de Area an de pas alto de polo. Op deze pas staat eenbeeld van een pelgrim die tegen wind en regen in probeert te worstelen Ik overnacht nu in Padornelo. s,morgens richting triacastela dat begon met een 2 uur durende afdaling ,met prachtige uitzichten over de laag hangende bewolking iets wat je anders alleen maar in een vliegtuig kunt zien .Triacastela is bekend om zijn kalksteen ,en het is maar goed dat de kathedraal van santiago klaar is want tijdens de bouw moesten de pelgrims elk een stuk kalksteen meenemen richting santiago naar de plaats war de kalksteen verwerkt werd. Na triacastela was er weer een keuzeroute, ik heb toch voor de 8km langere gekozen over mooie groene heuvels met een paar boerenbergdorpjes en de pas alto de riocoba, In de heuvels veel mooie uitzichten en lopend overveel holle wegen heeft men op de pas uitzicht over twee naast elkaar liggende rivierdalen. . Na een lange afdaling komt men dan weer op de andere route net voor sarria waar ik overnacht heb in een afgelegen refuge in calvor. Nu ben ik op weg naar ferreiros waar ik vandaag waarschijnlijk zal blijven. gr: Harrie

Reacties

Reacties

henk smetsers

Harrie ik wens je nog maar eens veel plezier en schade vrij met je mooie wandeling,hoeveel km mag je nog genieten van de mooie uitzichten en je contacten.?Ik blijf je mooie verhalen lezen, en je foto,s bekijken.Nog een fijne tocht verder. HENK.

F. v. d . Hout.

Wanneer kom je aan denk je,ik hoor het wel .Veel sucses met camino en het ga je goed.Ik moet nog een kleine 100 km .Tot de volgende keer Bon jiorno de Italie

Ruud en Rafke

Hallo Ome Harrie,

Zo wat een beleving zeg. Leuke verhalen om te lezen.
Geniet er lekker van, van alles wat je tegenkomt.
Succes verder.
groetjes Ruud en Rafke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!